Inspiration

Ibland skickar vår manager ut oss i studion på en field day – en dag där vi löper amok bland allt från coutur-avdelningarna på Harrods och Selfridges, till museer och vintagebutiker. Det brukar vara precis innan en ny kollektion ska startas, för att fylla på med idéer till våra designers moodboards.

Det inte många vet är modebranschen består av så många fler yrkeskategorier än bara designers.

På märket där jag arbetar är studion indelad i tre delar: Design, Production och Merchandising/Administration. De på design är indelade bland annat i stickat, broderi, prints och sourcing (dvs. att hitta nya tyger och trims – dragkedjor, knappar, band, osv.). Sedan har vi förstås vår Creative Director och hans designer som utvecklar koncept, gör moodboards, skisser och mockups för plagg som mönsterkonstruktörerna ska göra.

I administrationen jobbar inköpare, en ”head of production” som har kontakt med fabriker runt om i världen, merchandisers, säljare och marknadsförare.

På produktion, där jag jobbar, är vi mönsterkonstruktörer, sömmerskor, tillskärare, garment technologists och produktutvecklare. Så när vi skickas ut för att hitta inspiration tittar vi på de mer tekniska delarna av designprocessen, utifrån de direktiv vi fått från vår Creative Director.

Här är ett urval av bilder från den senaste gången jag var ute och tittade:

De två första bilderna är från Science Museum i London. Det är undertröjan i en rymddräkt, med nät, tuber och ett skirt innertyg. Andra bilden ett teletorn där jag tyckte om strukturen och geometrin, med de olika tjocklekarna på balkar och nät i kontrast till spiralformen. De två andra bilderna är från Victoria & Albert Museum. Den gröna klänningen fotade jag för att mönsterkonstruktionen var intressant. Den andra på grund av sammetsbanden på hudfärgad organsa som detalj och finish.

Här är detaljbilder från ett linne jag tyckte om med en knut i halsen. Jag fotade linnet (de mörkgröna bilderna) och försökte lägga på minnet hur det var konstruerat. Sedan jobbade jag på knuten väl tillbaka i studion (den ljusgröna bilden).

För att kunna designa eller skapa något nytt startar man ofta från något gammalt. Det är en viktig del av skapandeprocessen som är viktig att förstå. Vi tittar mycket på plagg från andra märken, nya plagg, och gamla plagg. Att kopiera plagg är också ett sätt att lära sig otroligt mycket om mönster, finish och sömnad.

Vanessa

View Vanessa Hansen's profile on LinkedIn

Share This