En dag som mönsterkonstruktör

Jag gick på Tillskärarademin Malmö 2012–13 och jobbar idag som kreativ mönsterkonstruktör på Topshop i London där jag är Senior Pattern Cutter. Jag har jobbat på Topshop i två år efter att tidigare ha frilansat på olika märken.

I vårt team i the Pattern Room arbetar tillskärare, mönsterkonstruktörer och maskinister (dvs. sömmerskor), och vi jobbar tätt tillsammans med designteamet som på befinner sig på en annan våning. Mitt arbete går framförallt ut på att göra det första mönstret till plagg som senare skickas till fabriker runt om i världen för produktion. Topshop är en highstreetkedja liknande H&M med högt tempo och lite tid för att arbeta på varje mönster och modell. Men med ett högt tempo blir man aldrig uttråkad.

En typisk dag börjar med att jag får en ny skiss att arbeta från. Ibland blir jag tilldelad en design och ibland väljer jag en själv.

Dagens skiss från designteamet

Det första jag gör är att försöka sätta mig in i vad just den här skissen innebär och skapa mig en uppfattning om vad designern är ute efter. Tillsammans diskuterar vi tygval, vidd, sömmar, snitt, siluett, känsla, detaljer och hur plagget ska se ut inuti. Jag tar upp eventuella problem jag anar redan från början när det gäller produktion, kostnadsbegränsningar eller bara orealistiska designidéer. Och tro mig det finns många sådana! Men utan vision blir det heller inget nytänkande. Det är ändå mitt jobb att föreslå kompromisser för att uppnå designerns vision med ett genomförbart plagg.

Nästa steg är att klä en provdocka i en grundform med Topshops basmått för storlek 36, och börja tejpa linjer och fundera över proportioner och snitt. Om designen kräver det draperar jag direkt på grundformen. Med sax och penna i högsta hugg kan många timmar försvinna fort medan tygbitarna flyger. Jag tycker om att använda grundformen som bas eftersom jag vet att plagget alltid får rätt balans och mått direkt.

Om jag inte draperar har jag i stället grundformen som mönster på datorn. Medan jag mäter det jag har tejpat börjar jag ”klippa isär” grundformen på skärmen och skapa ett nytt unikt mönster. Efter någon timmes jobb med mönstret kan man inte känna igen grundformen längre.

När jag har några delar jag är nöjd med skriver jag ut dem på en stor mönsterskrivare. Sedan är det bara att börja nåla! Vi nålar ihop väldigt mycket mönsterpapper; det är ett snabbt och bra sätt att få reda på om man tänkt rätt proportioner och hur delarna ska sitta ihop. Efter nödvändiga ändringar ger jag ett mer eller mindre färdigt mönster till en av våra tillskärare som klipper ut mönstret i tyg. Ofta syr en maskinist upp ett första prov, en toille, i lakansväv eller ett vitt tyg i ungefär samma kvalitet som det slutgiltiga tyget.

Det färdiga mönstret från klänningsskissen – tro det eller ej

Nu är det dags för provning med vår modell. Då är jag, designern, produktutvecklare och designtekniker på plats. Vi har alla olika ansvarsområden och det kan bli heta diskussioner ibland, framförallt mellan designern och designteknikern – med mig i mitten. Designern vill naturligtvis behålla så mycket som möjligt av sin ursprungliga idé medan designteknikern vill se till att plagget når företagets standard för alla plagg som ska ut i butik. Det kan gälla hur kort en klänning får vara eller djupet på en urringning.

Efter de sista ändringarna från provningen skickas mönstret iväg till fabriken som ska stå för slutproduktionen för att få ett provplagg uppsytt i rätt tyg. Hela processen från skiss till produktionsfärdigt mönster kan ta flera dagar eller till och med någon vecka beroende på hur komplicerat plagget är. När provplagget kommer tillbaka tar designteknikern över medan jag tar mig an en ny design.

Zara Larsson i ett färdig kjol och topp

Färdigt plagg i webshoppen

 

Av Vanessa Hansen